Lastbil kronor kvar till fri frakt499 kr kvar till fri frakt!

Lastbil kronor kvar till fri frakt499 kr kvar till fri frakt!

KÖPVILLKOR

Dessa köpvillkor gäller för samtliga köp som genomförs på uropenn.se. Genom att slutföra en beställning bekräftar du att du har tagit del av och godkänner dessa villkor.

Alla priser på vår webbplats anges inklusive moms. För att handla på uropenn.se behöver du vara minst 18 år gammal. Om du är under 18 år krävs målsmans tillstånd, vilket kan ges genom att en förälder skickar ett uttryckligt samtycke till oss via e-post.

Vi levererar endast inom Sverige.

Ur&Penn reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella fel i bild, text, pris och lagersaldo. Ur&Penn har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Om felaktigt pris har angetts för en vara som Du har beställt så kommer Ur&Penn att meddela dig om detta och invänta ditt godkännande av det korrigerade priset innan Ur&Penn fortsätter med beställningen.


Vid nyttjande av erbjudande “3 för 2” erhåller du den billigaste produkten utan kostnad. Rabatten dras automatiskt av från totalsumman när du lägger alla tre artiklar i kassan. Om du köper 3 produkter som ingår i "3 för 2", får du således den billigaste produkten gratis. Köper du 6 artiklar som ingår i 3 för 2, får du de två billigaste produkterna gratis osv. 



BETALSÄTT

Tillsammans med vår betaltjänstleverantör, Svea Bank AB (publ.), erbjuder vi olika betalningsalternativ. Du kan välja mellan Swish, kort, faktura eller delbetalning. Extra kostnader kan tillkomma beroende på val.

SVEA FAKTURA

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer. Förutsättningen för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Ur&Penn överlåtna till Svea Bank AB. Detta innebär att betalning ska erläggas till Svea. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. Sveas fakturavillkor finns här:

Om du väljer Svea Faktura så får du din faktura skickad som pdf till den mailadress du angav när du genomförde ditt köp. 


SVEA DELBETALNING 

Genom vårt samarbete med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det alternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig. Har du några frågor så kan du kontakta Sveas kundtjänst  08 – 514 931 13 för närmare information.

Sveas allmänna villkor  och SEKKI: 

SVEA KORT

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online- betalning i Sverige och EU. Vi använder Svea Bank AB hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning. Vi accepterar följande kort: Visa och MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället. Alla transaktioner skickas via TLS 1.2 eller högre (Transport Layer Security) mycket säkert krypterade. Inga kortnummer sparas


SWISH

Du kan betala med Swish genom Swish-appen i din mobil eller surfplatta. Du betalar snabbt, enkelt och säkert genom att verifiera din betalning med Mobilt BankID.

 

 

LEVERANS 

Fraktkostnaden för vald leveransmetod visas i kassan vid utcheckning. Läs mer om våra olika fraktalternativ här

När du har genomfört ett köp skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. Kontrollera att informationen stämmer. Spara orderbekräftelsen vid behov av kontakt med kundtjänst.

När ordern har packats och skickas från vårt lager får du en ny avisering via e-post.

 

ÅNGERRÄTT

Enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen efter att du mottagit varan (dvs räknas som dag 1) när du handlar på distans via uropenn.se. Denna rätt gäller inte vid köp i en fysisk Ur&Penn-butik. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för returfrakten till oss vilket är ett fast returporto på 49 kr. 

Du har rätt att hantera och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion – på samma sätt som du skulle få göra i en fysisk butik. Det innebär att du får öppna förpackningen och inspektera varan, men inte använda den i vardagen. Använd om möjligt originalförpackningen när du returnerar din vara och tänk på att varan ska vara komplett.

Om varan hanteras mer än nödvändigt, eller returneras i försämrat skick, har Ur&Penn rätt att göra ett värdeminskningsavdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått.

Ångerrätten gäller inte för produkter som är förseglade av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen har brutits efter leverans. Exempelvis vid köp av piercingsmycke.

Du kan även utnyttja din ångerrätt genom att använda Konsumentverkets standardformulär som finns längre ned under denna rubrik.

ÖPPNA KONSUMENTVERKETS ÅNGERBLANKETT

 

ÖPPET KÖP

Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder vi 30 dagars öppet köp när du handlar på uropenn.se, räknat från den dag du mottagit varan.

För att returen ska godkännas behöver produkten returneras i obruten originalförpackning. Det innebär att – till skillnad från vad som gäller vid ångerrätt – produkten inte får ha testats eller använts, och att alla etiketter, prislappar och eventuella märkeslappar måste sitta kvar.

Öppet köp gäller inte för presentkort eller beställningsvaror.

 

REKLAMATIONSRÄTT

Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt, vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år från inköpsdatum, förutsatt att felet är ursprungligt. Reklamationen bör skickas in inom skälig tid från det att felet upptäckts. Om ytterligare information krävs för att kunna hantera ärendet kommer vi att kontakta dig. Vid godkänd reklamation står Ur&Penn för returportot.

För att nyttja reklamationsrätten för en produkt köpt på uropenn.se kan du antingen besöka valfri Ur&Penn-butik eller kontakta vår kundtjänst via e-post på info@uropenn.se. Vid kontakt via e-post, vänligen ange ordernummer eller kvittonummer från köptillfället samt bifoga en bild på varan och en beskrivning av felet.

Om varan redan har varit inlämnad för reparation men, problemet kvarstår, ber vi dig även bifoga kvitto eller dokumentation från verkstaden som visar att reparation har utförts. Detta hjälper oss att snabbare bedöma ärendet.

Vid frågor om ångerrätt, öppet köp, reklamationer och returer är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via mail till info@uropenn.se. eller via telefon 08-506 66 414.

 

RETURER

Oavsett om du vill nyttja din ångerrätt, öppet köp eller reklamera ditt köp på uropenn.se, registrerar du ditt ärende här under “Retur & Reklamation”.

Efter registrering kan Du välja att returnera varan kostnadsfritt i någon av våra butiker. Visa upp ditt ordernummer samt ärendenummer i kassan. Vill du hellre returnera via post kan med fördel välja att använda dig av vår retursedel med spårbar leverans, enhetspris för retur är då 49:-. 

Då du som avsändare ansvarar för att returen når oss rekommenderar vi att du skickar din retur som spårbar, på så sätt minskar risken att paketet försvinner under transporten.

Om du har gjort ett köp med erbjudandet “3 för 2” och vill göra en retur hanteras returen på följande sätt:

  • Om du returnerar den produkt som var gratis i kampanjen sker ingen återbetalning, eftersom du inte har betalat för den.
  • Om du returnerar en produkt du har betalat för, men behåller den produkt som var gratis, debiterar vi den tidigare kostnadsfria produkten till ordinarie pris. Erbjudandet 3 för 2 upphör att gälla, och du betalar fullpris för de varor du väljer att behålla.


Om du har handlat med erbjudandet “Köp 2 och få 50 % rabatt på den billigaste varan” och vill returnera en av produkterna gäller följande:

  • Om du returnerar den rabatterade varan återbetalas det belopp du faktiskt har betalat (dvs. halva ordinarie priset).
  • Om du istället returnerar den vara som köptes till ordinarie pris, justeras rabatten i efterhand. Den tidigare rabatterade varan debiteras då till ordinarie pris och mellanskillnaden dras av från återbetalningen.

 

VILL DU returnera eller reklamera DIN VARA?

 

RETURNERA ELLER REKLAMMERA EN VARA  

 

ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHET

Om du nyttjar din ångerrätt och returnerar varor till oss via post, återbetalar vi det belopp du betalat för produkterna så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar från den dag vi mottagit returen.

Om du returnerar hela din order återbetalas även den ursprungliga fraktkostnaden för leveransen.

Om du returnerar delar av en order återbetalas endast kostnaden för de returnerade varorna – inte fraktavgiften.

I båda fallen debiteras du ett fast returporto på 49 kr enligt våra returvillkor. Vid godkänd reklamation står vi för returportot.

 

EJ UTHÄMTADE PAKET

Varor vilka levereras som paket till utlämningsställe/postbox aviseras via mejl, SMS och/eller app. Paketet ligger kvar i 3-14 dagar beroende på leverantör.
Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-. Läs mer om våra fraktalternativ här

 

TILLÄMPLIG LAG OCH TVIST

Vi på Ur&Penn försöker alltid lösa tvister direkt med våra kunder. Om vi trots allt inte lyckas komma fram till en lösning har du som konsument möjlighet att kontakta en lokal alternativ tvistlösningsnämnd för att framföra ditt klagomål. Ur&Penn har åtagit sig att följa beslut och rekommendationer från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) såsom alternativt tvistlösningsorgan. Du kan därmed kontakta ARN rörande ditt anspråk mot Ur&Penn AB.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23, Stockholm
Sverige
http://www.arn.se

ARN är inkluderad i den nationella registret av godkända tvistlösningsnämnder enligt de krav som uppställs i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/11/EU av den 21 maj 2013 om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister:
http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Ur&Penn AB
Almungevägen 2
194 51 UPPLANDS VÄSBY
Sverige
Organisationsnummer: 556438-6950
E-mail: info@uropenn.se

Läs mer på Europeiska kommissionens webbplats; 

 

 AVTAL OCH BESTÄLLNING

När du handlar från uropenn.se godkänner du de aktuella köpvillkoren. Detta innebär att du och Ur&Penn blir bundna av dessa villkor och som de var skrivna vid köptillfället. I de fall köpvillkoren uppdateras, arkiveras den gamla versionen av Ur&Penn. Längst ner på denna sida kan du se när köpvillkoren senast uppdaterats. Om du vill ha mer information om hur köpvillkoren var skrivna vid ett specifikt datum, kontakta Ur&Penns kundtjänst via mail till info@uropenn.se

 

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

När du handlar hos oss behandlar vi dina personuppgifter för att kunna hantera beställningar, betalningar, leveranser och kundärenden. Vi värnar om din integritet och följer EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår personuppgiftspolicy Genom att slutföra köpet bekräftar att du tagit del av vår personuppgiftspolicy.

 

Beställning

Vid beställning på uropenn.se, lägger du varan/varorna i varukorgen. Sedan går du vidare till kassan genom att klicka på "Gå till kassan". I kassan anger du dina uppgifter, väljer  leveranssätt och till sist betalningssätt. Om du har fått en rabattkod eller presentkort som du vill använda, anger du även denna i kassan. Innan du slutför köpet genom att klicka på "Slutför köp", ansvarar du som kund för att de uppgifter du angett i kassan stämmer. Om du efter slutfört köp, vill ändra någon av de uppgifter du angett, kontaktas Ur&Penns kundtjänst via mail till info@uropenn.se

Senast uppdaterad: 2025-06-30

Företagsfaktura

Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).

Kreditprövning:

Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor:

Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta enligt en årsräntesats om 20 % med tillägg av vid var tid gällande referensränta från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse:

Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158‐7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR:

Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via telefon 08‐514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.