ÅNGERRÄTT
Enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som konsument rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från dagen efter att du mottagit varan (dvs räknas som dag 1) när du handlar på distans via uropenn.se. Denna rätt gäller inte vid köp i en fysisk Ur&Penn-butik. Vid utövande av ångerrätten står du som kund för returfrakten till oss vilket är ett fast returporto på 49 kr.
Du har rätt att hantera och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att fastställa dess egenskaper och funktion – på samma sätt som du skulle få göra i en fysisk butik. Det innebär att du får öppna förpackningen och inspektera varan, men inte använda den i vardagen. Använd om möjligt originalförpackningen när du returnerar din vara och tänk på att varan ska vara komplett.
Om varan hanteras mer än nödvändigt, eller returneras i försämrat skick, har Ur&Penn rätt att göra ett värdeminskningsavdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått.
Ångerrätten gäller inte för produkter som är förseglade av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen har brutits efter leverans. Exempelvis vid köp av piercingsmycke.
Du kan även utnyttja din ångerrätt genom att använda Konsumentverkets standardformulär som finns längre ned under denna rubrik.
ÖPPNA KONSUMENTVERKETS ÅNGERBLANKETT
ÖPPET KÖP
Utöver den lagstadgade ångerrätten erbjuder vi 30 dagars öppet köp när du handlar på uropenn.se, räknat från den dag du mottagit varan.
För att returen ska godkännas behöver produkten returneras i obruten originalförpackning. Det innebär att – till skillnad från vad som gäller vid ångerrätt – produkten inte får ha testats eller använts, och att alla etiketter, prislappar och eventuella märkeslappar måste sitta kvar.
Öppet köp gäller inte för presentkort eller beställningsvaror.
REKLAMATIONSRÄTT
Vi tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt, vilket ger dig som kund rätt att reklamera en produkt i upp till 3 år från inköpsdatum, förutsatt att felet är ursprungligt. Reklamationen bör skickas in inom skälig tid från det att felet upptäckts. Om ytterligare information krävs för att kunna hantera ärendet kommer vi att kontakta dig. Vid godkänd reklamation står Ur&Penn för returportot.
För att nyttja reklamationsrätten för en produkt köpt på uropenn.se kan du antingen besöka valfri Ur&Penn-butik eller kontakta vår kundtjänst via e-post på info@uropenn.se. Vid kontakt via e-post, vänligen ange ordernummer eller kvittonummer från köptillfället samt bifoga en bild på varan och en beskrivning av felet.
Om varan redan har varit inlämnad för reparation men, problemet kvarstår, ber vi dig även bifoga kvitto eller dokumentation från verkstaden som visar att reparation har utförts. Detta hjälper oss att snabbare bedöma ärendet.
Vid frågor om ångerrätt, öppet köp, reklamationer och returer är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via mail till info@uropenn.se. eller via telefon 08-506 66 414.
RETURER
Oavsett om du vill nyttja din ångerrätt, öppet köp eller reklamera ditt köp på uropenn.se, registrerar du ditt ärende här under “Retur & Reklamation”.
Efter registrering kan Du välja att returnera varan kostnadsfritt i någon av våra butiker. Visa upp ditt ordernummer samt ärendenummer i kassan. Vill du hellre returnera via post kan med fördel välja att använda dig av vår retursedel med spårbar leverans, enhetspris för retur är då 49:-.
Då du som avsändare ansvarar för att returen når oss rekommenderar vi att du skickar din retur som spårbar, på så sätt minskar risken att paketet försvinner under transporten.
Om du har gjort ett köp med erbjudandet “3 för 2” och vill göra en retur hanteras returen på följande sätt:
- Om du returnerar den produkt som var gratis i kampanjen sker ingen återbetalning, eftersom du inte har betalat för den.
- Om du returnerar en produkt du har betalat för, men behåller den produkt som var gratis, debiterar vi den tidigare kostnadsfria produkten till ordinarie pris. Erbjudandet 3 för 2 upphör att gälla, och du betalar fullpris för de varor du väljer att behålla.
Om du har handlat med erbjudandet “Köp 2 och få 50 % rabatt på den billigaste varan” och vill returnera en av produkterna gäller följande:
- Om du returnerar den rabatterade varan återbetalas det belopp du faktiskt har betalat (dvs. halva ordinarie priset).
- Om du istället returnerar den vara som köptes till ordinarie pris, justeras rabatten i efterhand. Den tidigare rabatterade varan debiteras då till ordinarie pris och mellanskillnaden dras av från återbetalningen.